postheadericon Spelregels

De wedstrijden:

  • Elke wedstrijddag spelen er 8 teams, elk team speelt 4 partijen: een damesdubbel, een herendubbel en twee gemengd dubbels.
  • De eerste 3 wedstrijddagen (in 2012) wordt er op 8 banen gespeeld, dus ook de 2 gravelbanen (mits bespeelbaar) worden ingezet. De laatste 3 wedstrijddagen, vanaf januari, wordt er enkel op de 6 kunstgrasbanen gespeeld.
  • Bij gebruik van 8 banen beginnen de wedstrijden (uiterlijk) om 13.00uur (12.30uur teambespreking met koffie en “iets lekkers”). Als er op 6 banen wordt gespeeld beginnen de wedstrijden (uiterlijk) om 12.00uur (11.30uur teambespreking met koffie en “iets lekkers”). Een uitzondering hier op is zondag 6 januari; de wedstrijden beginnen om 11.00 uur i.v.m. de nieuwjaarsreceptie welke om 15.00 uur begint.
  • Per persoon mag er maximaal 2 partijen gespeeld worden. Indien een persoon vaker wordt opgesteld (in geval van bijvoorbeeld uitval bij blessures), zal de tegenstander hiermee moeten instemmen.
  • De winnaars van een partij hebben 2 sets gewonnen. Per partij worden dus maximaal 3 sets gespeeld. Bij 1-1 wordt een beslissende 3e set gespeeld.
  • Per gewonnen set wordt 1 punt toegekend. De uitslag per partij kan dus zijn 2-0, 0-2, 1-2 of 2-1.
  • Voor een niet afgespeelde set, worden geen punten toegekend.
  • Bij blessures gedurende de partij, mag in overleg met de tegenstander een invaller worden ingezet.
  • Elke set wordt bij 6-6 afgesloten met een tie-break.
  • Om de speeltijden te verkorten in het geval van slecht weer, kan er op de dag zelf besloten worden om een derde set te vervangen door een super tie-break. Dit is een tie-break tot 10 punten, met een verschil van minimaal 2 punten. Bij 9-10 wordt net zo lang verder gespeeld tot een verschil van 2 punten bestaat. Voor het winnen van de super tie-break krijg je (net als voor een set) 1 punt.
  • In het geval van een partij met een te groot (ranking)verschil wordt er verwacht dat eenieder de “juiste” teamleden in zet.
  • Als je team niet compleet is mag je invallers opstellen. Onderaan de deelnemerslijst staan alle reservespelers vermeld. Informeer ook bij Rob en John. Om de wedstrijden competitief te houden, verzoek ik je wel rekening te houden met de speelsterkte van het eigen team en van de tegenstander.
  • Als het (te) slecht weer wordt beslissen de captains samen met de organisatie of en hoe de wedstrijddag doorgaat.
  • Indien een wedstrijd niet wordt gespeeld krijgen beide teams geen punten.
  • De uitslagen van de gespeelde partijen worden na de wedstrijd zelf ingevuld op het uitslagenformulier.
  • Aan het einde van de laatste zondag (11 maart) is het team met het hoogst behaalde aantal sets de winnaar van de Davis Cup 2012-2013. Bij een gelijk aantal sets telt het hoogst behaalde aantal games in de onderling gespeelde partijen. Als deze teams niet tegen elkaar hebben gespeeld, dan telt het totaal aantal behaalde games. Als er dan nog geen winnaar is, wordt er om de wisselbokaal gedobbeld.
  • Alle uitslagen en tussenstanden kun je terugvinden op de website www.tvoosterplas.nl

Koek en zopie:

  • Een half uur voordat de wedstrijden beginnen zijn alle teams aanwezig om gezamenlijk een kopje koffie/thee te drinken. Het uitspelende team zorgt voor iets lekkers bij de koffie.
  • Na afloop van de wedstrijden laat het thuisspelende team zijn culinaire kunsten zien! Elk team geeft zijn eigen invulling aan deze afsluiting van de dag. Het varieert van een toastje/stokbrood en aansluitend een X-gangen maaltijd tot het halen van chinees. Ook de kosten van deze hap(jes) worden verdeeld over de twee teams. (Mocht de dis aan de ruime kant blijken, denk dan vooral even aan ons barteam.)
  • Het is gebruikelijk om samen met de tegenstanders op één bon alle drankjes te laten noteren door de barman/vrouw. Na afloop van de wedstrijddag wordt de gezamenlijk bon afgerekend door de teamleden. Om misverstanden te voorkomen is het verstandig dit van te voren af te spreken.
  • Met klem benadrukken we dat het gebruik van de keuken is toegestaan mits deze schoon wordt achtergelaten. Overleg bijtijds met de andere 3 “team-chefs” over volgorde van gebruik kookpitten/magnetron/etc.

Tennisspelregels

  • Mocht er verder nog iemand de behoefte hebben om alle officiële KNLTB tennisregels nog (eens) na te lezen klik dan hier .

 

In geval van situaties waarin deze regels niet voorzien, beslist de wedstrijdleiding.

Voor vragen kun je natuurlijk bellen met Rob (0610809880) of Johnny (0624777481) of mailen naar (daviscup@tvoosterplas.nl)
Veel speelplezier

Rob Papavoine en Johnny Roussen

 

Leden portal
Bardienstplanner